Denna dag går till historien!

Började dagen kl 06.00 med en kopp kaffe framför datorn, så långt allt väl...

Stallet flöt på, morgonfodring, utsläpp, Jenny kom 08.15 för att göra mig sällskap till Bilprovningen. Hämtade först släpet på Rehns Gummi som satt på nya fina dubbdäck på mitt släp! Dags att registreringsbesiktiga släpet igen... 2 år senare!!! Ja ni läste rätt!! När vi registreringsbesiktigade det 2008 så saknades ett lastsäkringsintyg. Lastsäkringsintyg??? Vad är det? Ringt alla instanser man kan inom Bilprovningen, till Polisen, till Läckösläpet (ramen är därifrån), till Värmlandsvagnen (skåpet är därifrån) & INGEN vet vad det är för ngt!!!
Ja är det inte märkligt så säg!?

Idag va det så dags iaf, jag passade på att fråga Bengt på Bilprovningen vad det va för ngt & då förklarade han att man tagit bort det 1/4 2009! Och vad det var? Så enkelt som att vi själva kunde skriva ett intyg om hur vi "bultat" fast skåpet på ramen!!!!!!!!!!!!!!!! Vad ska man säga??? Här har jag åkt omkring olagligt i 2 år för att ingen vet vad det är & ingen kan hjälpa oss att ordna ett sådant intyg & en ny transport är ju inget man bara går o köper bara hux flux! På Bilprovningen ber Bengt mig att åka till Hamnkontoret för att väga släpet (nytt registreringsbesvis ska utfärdas juh). Hmm, på Hamnkontoret är man allmänt sur o butter o muttrar att jag måste beställa tid för att få väga släpet! Efter lite fina ord med "blommor" i så ger han med sig & hjälper en stackars frusen stalltjej som redan backat upp släpet genom alla snömassorna på vågen :)! När all pappersexersis är avklarad vill han ha 200 kr för besväret... Tar inte kort! Jag kör lite lätt irriterad iväg till centrum för att ta ut pengar, kommre inte ihåg KODEN! Som tur är så får jag låna ngr hundralappar av Jenny tillsvidare. Far tillbaka till hamnkontoret o får vågsedeln! YIIIIPIIII! Tillbaka till Bilprovningen ca 45 min senare, där avkrävde dom mig på 790 kr (kunde denna gång använda kortet!).Så ÄNTLIGEN är släpet lagligt att framföra på våra vägar runt om i Sverige. Ska endast kontrollbesiktigas. Håller tummarna för att det går lika bra...!

Därefter fortsatte vår resa vidare till Lövsund för att lasta foder. Efter mycke möda & stort besvär va så alla tunnorna (900 kg havre/korn) lastade i det förövrigt väldigt äckliga släpet (allt bajs som varit fastfruet hade nu tinat & allt va en enda sörja!) & vi styrde kosan hemåt.

Hemma hade det inte hänt mer än att Hibiscus & Penini alt Pride, Devon & Jimbo haft sönder tråden mellan sina hagar... samtliga 5 gick nu alla tillsammans!!! Puhhh.... Tur att Sandra styrde upp lite o tog bort stolp, rullade tråd, visiterade hästar & fodrade lunch! Alla hästar hela!

Mockade samtliga 12 boxar, halmade & kastade oss iväg till Smedstorps lösdrift tillsammans med vår halmleverantör. Där körde traktorn in i en fin liten stenmur - KABRAAAAAK! Efter många om o men va så äntligen storbalen (typ 600 kg) på plats - MYSIGT! Försökte snyggt backa ner släpet med havretunnorna till lösdriften - vilken baddare jag e på att backa :)... TVÄRSTOPP!!!! Körde gärna fast med ngr hundra kg havre i släpet... bara att lasta ur & släpa för hand sisådär en 100 meters djupsnö...!

Tyvärr hjälpte det inte att vi kopplade loss släpet från min fantastiska bil med 4HJULSDRIFT, hjulen snurrade endast i luften :( Då vi tjejer är lite påhittiga så fixade & trixade Jenny o jag lite grann o fick tillslut bort bilen därifrån - släpet står kvar!!!!!

Vidare till Torp för att vattna & utfodra fler hästar :) Halmen va nu på plats iaf. Skönt att vi själva kunde ta oss loss då det hade kostade en förmögenhet om halmleverantören skulle ha kommit med traktorn för att dra loss oss! När vi är påväg därifrån ringer Carro (som en räddande ängel), sugna på kaffe & nybakade bullar??? Om vi va!!!!! Efter en stunds avkoppling & bus med hennes barn for vi hem igen!

Mellisfodra & in med alla hästar, hovslagaren skulle komma 15.30!

Tick tack tick tack... Klockan hann bli en bit över fyra innan den efterlängtade duktiga hovslagaren stelt klev ur bilen på stallplan... Blivit översprungen av en häst!

Notera, fortfarande har vi varken ridit, borstat, ätit el gått på toaletten o om en timme skulle vi iväg igen!

Kl 17.15 styrde vi kosan mot Mörtbol - hoppträning med ngr elever. Åh vilket underbart slut på denna ngt tuffa, tålamodskrävande dag! Träningen gick super för samtliga :) Alla glada o nöjda!

Slutet gott, allting gott!

Nu kommer min efterlängtade sambo med maaaaat!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0