Sperma, semin, grodor & älgar

Som vanligt har jag inte hunnit med att uppdatera er trogna läsare, förlåt!!!!!

Söndag 5/7

Sent om sider bestämde jag mig för att anmäla både Hibiscus & Sigill till Vingåker - vilket visade sig vara ett lyckat drag!
Sigill gjorde trots allt en riktigt bra runda i 1.20klassen trots sitt FULA stopp på 1an...! Tror att varje språng va så där riktigt bra :) Dock va hon mkt stark & lite bångstyrig mellan hindren så jag va helt slut!!

Hibiscus BRILJERADE igen!!! I 1.20klassen va han kanon men petade tyvärr 1 hinder. Skönt att han ändå sköter sig & att ritterna är rytmiska! 1.30klassen va återigen en klass med separat omhoppning... (inte Hibbes bästa om jag säger så....!) Vi startade som nr 6 av typ 40 starter, ryttaren innan mig va felfri... O även Hibbe va FELFRI!!!! Det dröjde bra lång tid innan 3e & 4e nollan kom, Antonia Lönnberg & ingen mindre än Lotta Schultz! Kul som tusan, omhoppning! Hibbe ville dock inte denna gång heller utan konstrade redan efter hinder nr 1 (som han även rev!)... Till slut fick jag honom att gå fram & vi fullföljde banan felfritt!!! Detta resulterade i en 4e placering :)!




Tack Jenny & Daniel för all hjälp under tävlingarna, tack även Evelina som fixade stallet på hemmaplan!

Sangria & Penini hade vilodag denna dag! Övriga hästar på Ramsta, dvs unghingstar, ungston & beteshästar mår bara bra!

Måndag 6/7

Idag har det hänt "saker" Började 06 idag. Jobbade Sangria på lina idag, såg både brister & förtjänster, bra att veta hur jag ska jobba vidare. Hibbe & Sigill fick 1 timmes skrittpass idag. Penini vilade även denna dag efter en tuff tävling.

Under förra veckan påbörjade jag inridning av ett 5 årigt varmblodssto, Brolly. Kl 10 kom Josefin med Brolly & jag arbetade henne i repgrimma en stund (Josefin provade oxå) innan det va dax för att hänga. Idag va Brolly lite oroligare & gillade nog inte att "rutinen" ändrats från föregående vecka!? Gick trots allt mkt bra!

Kl 12 kom veterinär Andreas Sandin för att ultraljudsundersöka Cicada som blivit seminerad med Cartier. Tyvärr visade det sig att hon ej tagit sig så kontakt togs med ägare Marie & det bestämdes att hon skulle åka till Andreas seminstation under tisdagkvällen för att semineras igen.

Kl 17.30 infann jag mig på Ingelsta, sommarkvällshoppning. Denna kväll skulle jag hjälpa Louise, en elev. Hon startade 50 & 60 cm & va felfri - GRATTIS!

Därifrån "kastade" jag mig hem... Fjärilar i magen & gelében... Marie & MImmi va påväg med WP ända nerifrån Uddevalla. Kl 21 anlände dom. Gick igenom rutiner, foder osv innan vi nattade alla hästarna (27 st till antalet nu!)

Kl 23, åt god middag med gott vin.

Massa "kackel", ni vet hästtjejer...

Kl 02 SÄNGEN!

Tisdag 7/7

Uppe med tuppen, red Sangria på banan, jobbar vidare med bjudningen, övergångar & den låga formen - känns kanon!
Red Sigill så Marie & Mimmi (red in Sigill) fick se henne, fick mkt beröm :)! Marie satt även upp & red henne. Så kul & se min fina fina häst. Marie tyckte att hon skapade bra ridkänsla & ville INTE kliva av!!!

Sandra red Penini på banan, va lite stel idag efter tävling, skritt & vila.

Så va det dags för den nya hästen Windom Peak - nervös! "Joggade" lite på banan för att bilda mig en uppfattning om hur han kändes. Gick bra!

Sedan åkte vi runt till alla 1,2 & 3åringar. Marie & jag äger ju Salto ihop & hon har inte sett honom sen jag hämtade honom i november. Tror att båda blev glatt överraskade av vad de såg!? Alla hästarna är välmusklade, välmående & fina i pälsen, kul & höra!

kl 17 for Marie & Mimmi hem till Uddevalla & vi styrde kosan mot Järna med Cicada i släpet. Väl framme fann Andreas att ägget vuxit till sig så pass att nu va "goda råd dyra"... Vi bestämde att jag skulle hämta sperman i Örebro på Eklunda Stuteri om hon inte redan ovulerat ägget under natten (skulle aldrig hinna skicka sperman per post el tåg!). Lämnade Cicada kvar där & for hem i ovädret. Hemma va det "blixtar & dunder" med rejäla hagelskurar! Jenny & jag missade allt (o inte är vi ledsna för det heller...) & kunde lugnt kvällvattna/kvällsfodra alla hästar när vi kom hem!

Min underbara mamma har nu tillbringat sina 3 första semesterdar här på Ramsta :) (är ju ingen sol o hon kan inte sola!). Mamma har tvättat, storstädat vårat hus, storstädat lillstugan (hästskötarbostaden som är färdig, nästan iaf...), planterat blommor, kokat saft, passat hundar osv osv osv! Du är GULD värd mamma, TACK!

Onsdag 8/7

Började morgonen med att rida ut på WP - gick toppen. Samma jobb med honom som med de andra unghästarna, bjudning, övergångar, balans & bärighet.

Red Hibbe på banan för första gången :) Tror han gilla sin nya bana för han gick så där SUUPER! Arbetade med övergångsarbetet, stödet i handen, energin.

kl 11 kom Eva med sin varmblodstravare Canamor. Canamor har tyvärr lyckats skrämma sin "matte" så att hon inte gärna rider på honom :( Med Jennys hjälp (som vanligt) hängde jag lite för att se om han blev spänd (brukar bli spänd vid ridning & då blir "sjövild"). Gick mkt bra så jag satt upp & red i skritt & trav i ca 15 min. Supernöjd & fortsätter arbetet med Canamor på fredag.

Arbetade Penini på banan, samma arbete med henne som med alla andra (kul med variation....) nä då, skämt o sido. Alla hästarna behöver detta stärkande arbete så det funkar kanon! Penini kändes toppen!!!!

Sangria & SIgill vilodag idag!

Eftermiddan avverkades i bilen, drygt 52 mil körda... Ramsta - Örebro - Järna - Ramsta... Spermabussen! Jenny & jag har agerat budfirma idag. Hämtat sperma hos Eklunda, varit med på semineringen av Cicada! Riktigt kul att få vara med & kika! Tog även kort på Cartier!

 

Nu verkar ovädret vara på "G" in över Ramsta så nätet strular. Avslutar detta inlägg med att berätta att 1årshingsthagen är FULL av små grodor, små grodor, små små grodor!

Återkommer snarast!

Natti natti (bäst att lägga mig, imorgon kommer min nya hästskötare!)


Kommentarer
Postat av: louise

fränt att du ridit ett varmblod nudå :D skulle vara kul att se dig rida Rävengubben hihi. Skönt att höra att det mesta är bra :) hälsa chrille och alla djur. kramis louise

2009-07-10 @ 21:53:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0