Botaniserat i växtriket idag

När alla hästarna va ridna & dagens träning avslutad tog jag med mig Penini ut i kvällssolen på en promenad. Hade bestämt mig för att plocka maskroser & brännässlor!

Gillar det här med örter & medicinalväxter :)

Maskros - Taraxacum officinalis - blad & rot

Verkan:
Urindrivande, understödjande & stimulerande för levern, tonikum.
Användning: Traditionellt användes den till hästar som vår-tonikum & som urindrivande medel. Den är rik på mineraler som Kalium & Magesium. Maskros innehåller oxå mycket vitaminer såsom A, B, C & D. Bladen har starkare urindrivande förmåga medan roten understödjer levern mer Y befrämjar produktionen av galla.

Brännässla - Urtica dioica - Delar ovan mark

Verkan:
Blodrenande, välgörande för slemhinnor & vävnader, vätskedrivande, cirkulationsbefrämjande.
Användning: Nässla är väldigt rik på klorofyll, vitamin C & Järn & är ett välgörande medel för hästar. Nässla stimulerar cirkulationen & agerar blodrenande vilket gör den vid konditioner som artrit, reumatism & fång.
Notera: Det kan hända att vissa individer kan få nässelutslag, var observant på hästar med känslig hud. Om det uppstår en reaktion avbryt.

Maskrosorna ger jag direkt som de är medans brännässlorna torkar jag & ger krossade senare när det torkat.


Louise, Jenny &  jag red en ny sväng idag, gick kanon!


Hibbe & jag på joggingrunda.


Sigill fått massage av Jenny (läser till hästfysioterapeut)


Penini på promenad, kändes lite trött igår efter helgens träning. Bokat in tid för massage även av Hibbe & Penini.


Nu är  maten klar & vi ska äta sen kvällsmat som vanligt!


Smaklig måltid & go natt


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0