Bromsinvasion

Som sagt, solen är tillbaka... Till både min & hästarnas fasa :( Igår strax innan lunch fullkomligt exploderade hästarna i sina hagar!!! De blev helt GALNA av alla BROMSAR! Tillsammans hjälptes vi åt att ta in ALLA hästar från hagarna, den ena galnare än den andra! Sigill har under sina "rusher" i hagen tyvärr lyckats slita höger framsko helt snett samt trampa in en söm i kötthoven :`( Då hon inte kunde sätta ner hoven gällde det att agera blixtsnabbt, fram med hovslagargrejorna & av med skon... Bara det att när jag äntligen lyckats få av skon så SPRUTAR blodet ut i en ca 15 cm hög stråle!!!! PANIK!!! Mina ögon tårades & jag va helt panikslagen, har aldrig sett ngt liknade så jag blev ju naturligtvis superrädd! Tack vare att Jenny agerade blixtsnabbt & hittar så bra i stallet fick hon snabbt fram bandagematerial, TRYCKBANDAGE!!! Försökte nå både hovslagare & veterinär, vad göra nu???? Oj så det blödde! Lindade o lindade. Till slut lyckades vi få stopp på det värsta o Sigill fick gå in i sin box på 3 ben.

Fortsatte att ta in övriga hästar, spolade alla & shamponerade, de va precis fulla av stora STORA hästbromsar (ja el vad de nu kallas????). Fy, har aldrig sett ngt liknande!



Snabbt fyllde vi alla vattendunkar, preparerade oss med bomull, jodopax, Aloe Veragelly, vatten, insektsmedel i alla dess former samt flugluvor, tog "Subban" (vår nya gårdsbil, en 4hjulsdriven Subaru med norskt krom) ut till beteshagarna. Tack o lov va det inte alls lika mkt hemska insekter hos beteshästarna. Vi tvättade ögon, sprayade insektsspray, satte på flugluvor... Samtliga hingstar & ston va ganska oberörda vilket kändes helt underbart!

Ja, så hur såg morgonen ut då?? Longerade Jimbo, såg lite stel ut, men ändå bättre än dagen innan. Har full förståelse för att han blir stel & lite knackig, har ju inte gjort många "knop" den senaste tiden o sen ska han hit o jobba!

Longerade även Hibiscus, såg riktigt riktigt fin ut :) Va längesen han blev longerade & verkade gilla det riktigt mkt!

Kl 10 kom Eva med Canamor. Satt upp utan att longera först idag, gick kanon. Red ca 20 min på banan, jobbade mkt med övergångar, måste lära sig hjälperna. En väldigt känslig herre med mkt "go" så jag får vara väldigt tydlig. Avslutade passet med en tur ut i skogen ensam! Provade även på att fatta galopp i uppförsbacken, oj oj oj vad det bar iväg :) Gick ändå väldigt bra!

Jenny & jag tog en längre skogstur med WP & Cicada. WP kändes fin i formen om än lite trött idag. Imorgon blir det vila & välbehövlig massage!

Eftersom Sigill skadat sig & det va hon som skulle åka på hoppträning senare under dagen ändrades schemat. Istället blev det Penini & Sangria som fick åka med till Håcknesta.

Penini kändes pigg & fräsch, väldigt pigg!!! Jobbade med galoppbockar, små hinder, lite trängre avstånd då hon ofta får problem i kombinationerna (storgalopperade dam!). Gick KANON!

Även Sangria skötte sig exemplariskt! Har endast hoppat henne vid 2 tillfällen tidigare (i våras). Nu va vi på en stor gräsbana med mkt att kika på. Trots att hon va väldigt ofokuserad (ropade på Penini som stod i stallet) gjorde hon sitt jobb. Jobbade med galoppbockarna med henne oxå, hoppade små räcken, oxrar, vattenmatta, la till slut ihop allt till en liten bana, superduktig :)!

När jag va klar med tjejerna va det dags att hjälpa Åsa & "Kotten". De fick göra precis samma jobb som jag tidigare har gjort. Kotten så mkt mkt fin ut idag. Hoppade väl genom sprången med en "lätthet" jag inte har sett tidigare! En lyckad träning både för mig, Åsa & "Kotten"!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0